Portal 2

31

Sunt jocuri ce rămân în istorie pentru poveste, dialoguri şi personaje. Altele pentru umorul debordant. Unele impresionează prin grafică, iar o foarte mică parte marchează un salt înainte atât de profund, încât nu le poţi ignora impactul nici dacă vrei. Mai sunt însă unele titluri atât de… diferite faţă de celelalte, încât nici nu-ţi dai seama care-i treaba cu toată nebunia, de unde atâta hype. Portal e unul dintre ele.

Un joc în care, vorba lui Tartoru, „dai găuri în pereţi”. Şi, ocazional, mai apeşi nişte butoane. Ei bine, simulatorul ăsta de folosire a unei bormaşini futuriste aproape că a eclipsat Half-Life 2: Episode Two si Team Fortress 2  după ce a fost lansat în 2007 şi a ridicat un simplu cub cu inimioare la rangul de vedetă internaţională. Şi cu toate că Portal s-a vrut a fi doar un simplu experiment pentru a vedea cum reacţionează jucătorii la un alt tip de gameplay, succesul de care s-a bucurat şi aprecierile unanime au pecetluit soarta producătorilor. Portal 2 trebuia să devină realitate.
Portal 2Portal 2

A trecut ceva timp

Aşadar, la aproape 4 ani distanţă, suntem invitaţi să continuăm testarea. Însă 4 ani au însemnat ceva mai mult în lumea lui Chell, protagonista silenţioasă din predecesor (şi deci posibilă rudă a lui Gordon Freeman) care acum are un nou look şi se trezeşte într-o cameră derăpănată de motel, ce prefigurează  starea deplorabilă în care au ajuns laboratoarele Aperture de când le-am vizitat ultima dată. Vestea bună e că nu vom pierde foarte mult vremea pe acolo, deoarece Wheatley, o aşa-numită sferă de personalitate cu accent britanic, este decis să ne ajute să evadăm… dacă-l luăm şi pe el, bineînţeles. Nimeni nu vrea să stea la nesfârşit printre ruine, nu?

Problema e că drumul spre Iad e întotdeauna pavat cu intenţii bune, iar în loc să evadaţi o să reuşiţi contraperformanţa de a o reactiva pe GLaDOS (Genetic Lifeform and Disk Operating System), ale cărei sentimente sunt descrise cel mai bine de una dintre replicile ei… „amândoi am spus multe lucruri pe care le vei regreta”. Aşa că până la urmă ajungi din nou cu o borma… uhm, un „Portal gun” în braţe, sub atenta supraveghere a acestei inteligenţe artificiale malefice care pe de o parte vrea să rezolvi cât mai multe teste, dar pe de alta are pentru tine şi nişte surprize… mortale.

Povestea devine însă mult mai interesantă pe măsură ce avansezi, producătorii făcându-şi un obicei din a se juca cu aşteptările noastre. De altfel, o parte importantă a naraţiunii presupune şi o „călătorie în timp” care-ţi va arăta şi o altă faţă a laboratoarelor Aperture, una excentrică şi sensibil diferită de panourile flexibile şi turelele  cu care GLaDOS încearcă să te omoare. Parte pe care am apreciat-o foarte mult, deoarece reprezintă o schimbare semnificativă în privinţa esteticii, păstrând în acelaşi timp elementele cu care ne-am obişnuit şi introducând unele noi care să complice şi mai mult lucrurile.

De asemenea, îţi recomand să nu te grăbeşti să termini jocul şi să tragi de timp pe unde poţi, de exemplu când eşti încurajat să deschizi o uşă, să apeşi un buton sau să distrugi o ţeavă. Replicile suplimentare folosite în astfel de cazuri se vor dovedi de multe ori extrem de haioase, alteori îţi vor dezvălui informaţii surprinzătoare pe care altfel nu le-ai fi aflat niciodată.
Portal 2 Portal 2

Portal 2

Discussion31 de comentarii

Leave A Reply